Ziggo en UPC per 13 april verder onder één naam
Fusie Ziggo en UPC zo goed als klaar met het verdwijnen van de merknaam UPC. Nog onduidelijk welke pakketten en prijzen Ziggo zal gaan hanteren voor nieuwe klanten
Op 13 april 2015 zal de merknaam UPC dan toch helemaal gaan verdwijnen. Tijdens de overname van Ziggo door Liberty Global, moederbedrijf van UPC, werd al duidelijk dat de twee verder zouden gaan onder de naam Ziggo en de merknaam UPC dus zou komen te vervallen. Vanaf deze datum zullen ook de wifi hotspots van Ziggo en UPC gaan samenvoegen, klanten van Ziggo kunnen hierdoor zo gebruik maken van ruim 2 miljoen wifi hotspots.
Marktaandeel Ziggo
De fusie van deze grote kabelbedrijven riep nogal wat frictie op bij andere internetproviders zoals Tele2. Deze internet aanbieder was bang dat Ziggo met de overname een te grote marktpositie zou krijgen. De ACM bleek echter geen reden te zien om een nieuw marktonderzoek in te zetten naar de eventuele machtspositie van Ziggo. Dit aangezien het marktaandeel van andere internetproviders de laatste jaren juist is gegroeid wat aangeeft dat er voldoende concurrentie is om de markt zichzelf te laten reguleren.
Gevolgen overname voor klanten
Gedurende het proces van het samenvoegen Ziggo en UPC, zijn er al verschillende dingen veranderd voor klanten. Zo zijn de internetsnelheden van Ziggo de afgelopen maanden al verhoogd en breidde Ziggo zijn zenderpakket uit. De veranderingen zorgen er allen voor dat de huidige pakketten van Ziggo en UPC dichter bij elkaar komen te liggen en er daardoor met de totale verdwijning van UPC niet te veel voor consumenten veranderd.
Gevolgen voor nieuwe klanten
Voor nieuwe consumenten, die een abonnement via de kabel willen, zal er weinig veranderen. Voorheen kon men in een bepaald levergebied of Ziggo of UPC geleverd krijgen, nu kan iedereen die op de kabel aangesloten zit alleen gebruik maken van Ziggo. Hiervoor was er al geen keuze tussen kabelbedrijven en nu dus ook niet. Verder zullen de pakketten en prijzen eventueel worden aangepast, het is nog onduidelijk of dit positief of negatief gaat uitvallen voor klanten.
Binnenkort zal uit onze vergelijker op internet postcodecheck dus de merknaam UPC zijn verdwenen. Dan zullen we ook weten welke kant het bedrijf precies op gaat met zijn pakketten en prijzen en welk effect dit gaat hebben op de consumentenmarkt.